22.1.2024
"חלוקת הארץ" – סדרת פודקאסט חדשה

אנחנו מעלים היום לאוויר שני פרקים ראשונים בסדרת הפודקאסט החדשה של מכון עקבות: "חלוקת הארץ". הסדרה עוסקת בפתרון שתי המדינות, כפי שבא לידי ביטוי בפעילות הממשלתית ובמעשים בשטח מאז ועידת מדריד ב-1991, ועד עליית ממשלת נתניהו ב-2009. הפרקים הראשונים בסדרה חוזרים אל ההתנתקות מרצועת עזה בקיץ 2005 – שבחודשים האחרונים נטען עליה כי פגעה בביטחון המדינה ואף טמנה את הזרעים לטבח 7 באוקטובר 2023.

בפרק הראשון חוקר המכון אדם רז נפגש עם עו"ד דב ויסגלס, לשיחה אינטימית שחושפת את מאחורי הקלעים של התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים מפיו של אחד האנשים הכי בכירים שהיו בחדר המשא ומתן. ויסגלס, יועצו הקרוב של ראש הממשלה אריאל שרון ואחד ממנסחי תוכנית ההתנתקות, מספר על ההיגיון שעמד מאחורי התוכנית, שלדבריו לא נועדה למנוע הקמה של מדינה פלסטינית. לטענתו, ההחלטה על הנסיגה מעזה אמנם התקבלה באופן חד צדדי על ידי ישראל – אך יצאה לפועל בשיתוף פעולה מלא עם הפלסטינים

בפרק השני אדם רז שוחח עם העיתונאי עקיבא אלדר, שהכיר מקרוב את מה שהתרחש ברשות הפלסטינית בראשית שנות האלפיים. אלדר סיפר מדוע הוא כופר בתפיסה הרווחות שיאסר ערפאת לא היה פרטנר לסיום הסכסוך, ולמה לדעתו ביצוע תוכנית התנתקות היתה הבחירה באפשרות הגרועה ביותר להתמודדות עם הסכסוך.

האזינו לפרקים המלאים כאן באתר או באחת מפלטפורמות הפודקאסט: